Փաշինյանը գործարք է առաջարկում Ալիևին Բեյրութի օդանավակայանի մոտ ուժգին պայթյուններ են տեղի ունեցել իսրայելական նոր հարձակումներից հետո (տեսանյութ) Ում այսօր այդպես անմնացորդ քծնում ես, նա հենց այդ «որակներիդ» համար քեզ ժամանակին կոչեց նատաշկա․ Ռուբեն Հակոբյանը՝ Պետրոս Ղազարյանին
5
Մնում է գուշակել՝ դա անկեղծ մոլորությո՞ւն է, թե՞...․ Երկրորդ նախագահի գրասենյակի ղեկավար Քաղաքը չի բեռնաթափվել․ այստեղ էլ են խաբել (տեսանյութ) Եզդիական համայնքում Բաքոյան Ռուստամը այլևս եզդի չի համարվում ԱՄՆ Կոնգրեսի 60 անդամներ պահանջում են COP 29-ին ընդառաջ պատասխանատվության ենթարկել Ադրբեջանին Ո՞րն է Թուրքիայի իրական դերակատարումը արաբա-իսրայելական կոնֆլիկտում Վրացական ու հայկական երազանքները․ ի՞նչ ազդեցություն կունենա վրացական ընտրությունը Հայաստանի վրա․ Անդրանիկ Թևանյան Կառավարության նիստը՝ ուղիղ միացմամբ Հայաստանում մարզպետները պետք է ընտրվեն, և պետք է լինեն մարզային խորհրդարաններ․ Իրական օրակարգ (տեսանյութ) Բագրատ սրբազանը Հ1-ի եթերում Հ1-ը հատուկ պահպանվող օբյեկտ է. մեր ծառայությունն ենք իրականացնում. ոստիկանապետ Պատերազմ Արցախում
ՀՀ օկուպացված տարածքները ռազմական ճանապարհով վերադարձնելու խնդիր և օրակարգ չունենք․ ԱԳՆ Ի գիտություն Փաշինյանի՝ սա վերաբերում է նաև իր տղային. Հայկ Նահապետյան Մնում է գուշակել՝ դա անկեղծ մոլորությո՞ւն է, թե՞...․ Երկրորդ նախագահի գրասենյակի ղեկավար Տղերք, կարող ա՞ ձեզ հետ ոչ մեկ չի ուզում հանդիպել․ «Կարճ ասած» Քաղաքը չի բեռնաթափվել․ այստեղ էլ են խաբել (տեսանյութ) Ադրբեջանը Հայաստանի հետ չի բանակցում՝ զիջումներ է պարտադրում. Արթուր Խաչատրյան Փաշինյանը գործարք է առաջարկում Ալիևին Եթե անհրաժեշտ լինի, Իրանը նորից կհարվածի Իսրայելի ռեժիմին. մեր գործողությունն օրինական էր. այաթոլլահ Ալի Խամենեի Հայաստանում անցկացվել է Զանգվածային ոչնչացման զենքի դեմ պայքարի դաշտային վարժանք Կիրականացվի 2 պայթյուն․ ՊՆ «Ակնհայտ պատերազմական սպառնալիք է»․ Տաթևիկ Հայրապետյան Անդրանիկ Քոչարյանը նախարարի իր թեկնածուն ունի Ուրիշ ինչ է արել այս կառավարությունը... Եթե Ձեր միակ ռեսուրսը ժողովուրդն է, ապա ժողովրդի առջեւ պետք է լինեք բացարձակ թափանցիկ... Հայաստանը չպետք է մոռանա Ղարաբաղյան 2-րդ պատերազմը. Ալիև Պատմության թեստ հայերիս համար. մենք խելացի՞ ենք, թե՞ հիմար Եզդիական համայնքում Բաքոյան Ռուստամը այլևս եզդի չի համարվում Փաշինյանը հայկական Ելցինն ու Գորբաչովն է՝ մեկ սրվակի մեջ. Կոնստանտին Սիվկով (տեսանյութ) Սա կհանձնի բոլորին, ինչպես հայ առաջին բոլշևիկները հանձնեցին Սարդարապատի բոլոր հերոսներին, կհանձնի բոլոր նրանց, ովքեր չեն հաշտվի Արցախի կորստի հետ. Արա Սահակյան Դավթաշենում ապօրինի հատված բարդիների վնասի չափը 1 մլն 590 հզր դրամ է Ինչ իրավիճակ է իսրայելա-լիբանանյան սահմանին․ ռեպորտաժ առաջնագծից Բեյրութի օդանավակայանի մոտ ուժգին պայթյուններ են տեղի ունեցել իսրայելական նոր հարձակումներից հետո (տեսանյութ) Վահե Միսակյանի լիազորությունները դադարեցվեցին Ադրբեջանական թանգարան, մզկիթ և հրապարակ Շուշիում՝ Հայոց ցեղասպանության ավերված հուշարձանի տարածքում ԱՄՆ Կոնգրեսի 60 անդամներ պահանջում են COP 29-ին ընդառաջ պատասխանատվության ենթարկել Ադրբեջանին Ում այսօր այդպես անմնացորդ քծնում ես, նա հենց այդ «որակներիդ» համար քեզ ժամանակին կոչեց նատաշկա․ Ռուբեն Հակոբյանը՝ Պետրոս Ղազարյանին Արևմուտքը փորձում է հասնել նրան, որ Հայաստանը դուրս գա ՀԱՊԿ-ից. ՌԴ ԱԴԾ տնօրեն Տղամարդը փորձել է Կիրանցի երեխաներին առևանգել Իրավապահ մարմինները քրգործ չեն բացում և վարչապետին չեն հրավիրում ցուցմունք տալու համար․ քաղաքագետ Հայաստանը պետք է հետաքննի ռազմական հանցագործությունները և պատժի մեղավորներին. Ալիևի օգնական

Թուրք-ռուսական հարաբերությունները Կովկասում Ղարաբաղյան երկրորդ պատերազմից հետո. Վերլուծական

Այս հոդվածը հրապարակել է Ստամբուլի համալսարանից թուրք-ադրբեջանական փորձագետ Թեյմուր Գասըմլին։ Ձեզ ենք ներկայացնում փորձագետի հոդվածի թարգմանությունը կրճատ տարբերակով:

«Առաջին հերթին մենք պետք է ելնենք նրանից, որ զինված հակամարտության արդյունքները ցնցեցին պարտվողներերին՝ խորը վերք պատճառելով նրանց, բայց լիովին չբավարարեցին հաղթողներին։ Եթե ​​տեսանելի ապագայում հայկական ռևանշիզմի համար հնարավորություններ չլինեն, ապա Ադրբեջանը կձգտի Ղարաբաղի ողջ տարածքի նկատմամբ վերահսկողության ամբողջական և վերջնական «վերականգնմանը»:

Ռուսաստանը նույնպես հայտնվեց ծանր վիճակում: Որոշ միջազգային վերլուծաբաններ շտապեցին հրադադարի և Ղարաբաղում ռուսական խաղաղապահ ուժերի տեղակայման մասին համաձայնագիրը համարել Մոսկվայի հաղթանակ, որի զորքերը այժմ տեղակայվելու են հարավկովկասյան բոլոր երեք պետությունների միջազգայնորեն ճանաչված տարածքներում՝ Հայաստան (բազա Գյումրիում), Ադրբեջան (խաղաղապահներ Ղարաբաղում) և Վրաստանում (զորախումբ, որը տեղակայված է միայն Ռուսաստանի Դաշնության և Աբխազիայի և Հարավային Օսիայի մի շարք այլ պետությունների կողմից ճանաչված սահմաններում): Հարավային Կովկասում, Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև 2020 թվականին ռազմական գործողությունների ավարտից հետո, նշվում է, որ տարածաշրջանի երկրներում բարդ ներքաղաքական գործընթացներն ուղեկցվում են լրացուցիչ ազդեցության համար պայքարի սրմամբ։ (....)

2008 թվականի պատերազմից հետո Ռուսաստանի Դաշնության կողմից Հարավային Օսիայի և Աբխազիայի ինքնիշխանության ճանաչումը լրջորեն ազդեց տարածաշրջանի քաղաքական իրավիճակի վրա։ Ղարաբաղի շուրջ երկարաժամկետ հակամարտությունը սրում է նաև անվտանգության խնդիրը, քանի որ այն շոշափում է ոչ միայն Հայաստանի և Ադրբեջանի, այլև Ռուսաստանի Դաշնության, Թուրքիայի, Իրանի և ԱՄՆ-ի շահերը։

Թուրք-ռուսական հարաբերությունները Կովկասում ղարաբաղյան երկրորդ պատերազմից հետո.

Այս առումով անհրաժեշտ է դիտարկել Ռուսաստանի և Թուրքիայի փոխգործակցության առանձնահատկությունները, որը ներկայացնում է ՆԱՏՕ-ի դիրքորոշումը հատուկ գործողության հարցում և հանդիսանում է Ադրբեջանի հուսալի դաշնակիցը Ղարաբաղում։ Չնայած իրարանցմանը, երկու տարածաշրջանային տերությունների հարաբերությունները Խորհրդային Միության փլուզումից հետո հետևողականորեն զարգանում են: Ռուսաստանը և Թուրքիան հակված են կիսել տնտեսական համագործակցության և ռազմական շահերի հարցերը։ (...)

Պետություններից յուրաքանչյուրը պետք է հաշվի առնի իր շահերը տարածաշրջանում, բայց միևնույն ժամանակ, ուժերի հավասարակշռության պահպանումը հնարավորություն կտա արտաքին քաղաքականությունից ավելի մեծ արտադրողականության հասնել:  (...)

Բարձր շահագրգռվածություն դրսևորելով Հարավային Կովկասում «կայունության, վստահության և համագործակցության զարգացման» նկատմամբ՝ Անկարան առաջարկել է ստեղծել «Կովկասյան կայունության և համագործակցության պակտ» (CSCP) («Кавказский пакт о стабильности и сотрудничестве» (CSCP)՝ Ռուսաստանի, Թուրքիայի և Հարավային Կովկասի պետությունների մասնակցությամբ, և դրա շրջանակներում քննարկել տարածաշրջանի մասնատման, ինչպես նաև դեպի Թուրքիա էներգակիրների տարանցման անվտանգության ապահովման հարթակի խնդիրնետը: 

Այս նախաձեռնությունը Մոսկվայում ընդունվեց առանց խանդավառության, քանի որ այն իր առջեւ խնդիր էր դրել պաշտպանել թուրքական «արտոնյալ շահերը» Հարավային Կովկասում։ (...) Ստեղծվում է իրավիճակ, երբ փոխգործակցության մի ոլորտում երկրները համագործակցություն են զարգացնում հիմնականում տնտեսական հարցերի շուրջ, իսկ մյուսում՝ բանակցային սեղանի շուրջ լուծում են ռազմական հարցեր՝ քննարկելով զինված  բախումները դադարեցնելու պայմանները։ (...)

Եկեք ավելի սերտ նայենք ռուս-թուրքական հարաբերությունների բնույթին և թե ինչպես են դրանք ազդում երկրների միջև փոխկախվածությունից միջազգային հարաբերությունների համատեքստում:

Այսպիսով, Ռուսաստանի և Թուրքիայի միջև տարաձայնությունները որոշ տարածաշրջաններում ռազմական գործողությունների հետ կապված հարցերում կարելի է համարել փոխկախվածություն, քանի որ մի կողմի ռազմավարությունը որոշվում է նրա զգայունությամբ և խոցելիությամբ՝ մյուսի հակառազմավարության նկատմամբ։

Ռուս-թուրքական հարաբերությունները դարձան համակարգային, երբ երկու կողմերը համաձայնեցին 2010թ.-ին ստեղծել Բարձր մակարդակի համագործակցության խորհուրդ: Սա թույլ է տվել Ռուսաստանին և Թուրքիային ագրեսիվ քայլեր չձեռնարկել այն տարածաշրջաններում, որտեղ անվտանգության հարցում նրանց դիրքորոշումների միջև կա տարաձայնություն։ (...)

Ղարաբաղը ռուս-թուրքական հարաբերությունների աշխարհաքաղաքական տուրբուլենտության գոտիներից մեկն է։

Չնայած քաղաքական հարցերում Արեւմուտքի հետ տարաձայնություններին, Թուրքիան այս տարածաշրջանում ցույց է տալիս իր ազգային շահերը՝ խորացնելով հարաբերությունները Ադրբեջանի հետ՝ միաժամանակ պահպանելով իր անդամակցությունը ՆԱՏՕ-ին։

Անկարայի ռազմական օգնությունը Բաքվին կարող է անհանգստացնել Մոսկվային՝ նպաստելով Թուրքիային Հարավային Կովկասում տարածաշրջանային հակառակորդի ընկալմանը։ Ի պատասխան այս հանգամանքի՝ Ռուսաստանը երկու ռազմաբազա է տեղակայել Հայաստանի տարածքում։

Փորձագետները համոզված են, որ այս դիմակայությունում Ադրբեջանի հաղթանակը աշխարհաքաղաքական պարտություն է ոչ միայն Հայաստանի, այլեւ Ռուսաստանի համար։ Սակայն Թուրքիայի և Ադրբեջանի միջև աշխարհաքաղաքական և տնտեսական կապերի ամրապնդումը չի նշանակում Մոսկվայի լիակատար պարտություն Անկարայի հետ մրցակցության մեջ:

Ռուսաստանից Թուրքիայի կախվածության մակարդակի նվազումը կարող է հանգեցնել փոխգործակցության այլընտրանքային սուբյեկտների թվի ավելացմանը։ Հարավային Կովկասում ենթակառուցվածքների զարգացումը, շրջանցելով Ռուսաստանի տարածքը (գազատարներ, երկաթուղիներ և այլն) նվազեցնում է տարածաշրջանի երկրների կախվածության մակարդակը Մոսկվայից։ Միջազգային ռեժիմի շրջանակներում Թուրքիայի ձեռնարկած միջոցները՝ նվազեցնելու ռուսական ածխաջրածիններից կախվածությունը, ենթակառուցվածքները և մի շարք ռազմական բախումներ երկու պետությունների միջև, չհանգեցրին համատեղ նախագծերի վերացման և երկկողմ հարաբերությունների ընդհանուր վատթարացման։ Մոսկվան և Անկարան պայմաններ են ստեղծել իրենց համար կարևոր տնտեսական և ազգային անվտանգության հարցերի քննարկման համար, որոնք մասնակցում են տարածաշրջանային և միջազգային կազմակերպություններին։ Գործող համակարգն արդյունավետ է քաղաքական և տնտեսական կապը պահպանելու և մասնակիցների միջև տարաձայնությունները նվազագույնի հասցնելու համար։ Որպես կանոն, կովկասյան պետությունները բավական լավ չեն հասկանում Թուրքիայի դիրքորոշումներն ու արտաքին քաղաքականությունը

Վրաստանը, Հայաստանը և Ադրբեջանը շատ ավելի անհանգստացած են իրենց ներքին քաղաքականությամբ, միմյանց հետ երկկողմ հարաբերություններով, ինչպես նաև Ռուսաստանի հետ հարաբերություններով, քան Թուրքիայի հետ հարաբերություններով: (...)

Ռուս-թուրքական մոնիտորինգի կենտրոնը խորհրդանշում է, որ երկրների միջև փոխկախվածությունը մի ոլորտում տարածվում է մյուսների վրա: Ադրբեջանի պահանջները Հայաստանին՝ կապված Զանգեզուրի նախագծի իրականացման հետ, լայնամասշտաբ պատերազմ չհրահրեցին Հարավային Կովկասում՝ հակամարտության շահագրգիռ կողմերի դիվանագիտական ​​ոլորտում փոխկախվածության պատճառով։ Չնայած Թուրքիայի և Ռուսաստանի միջև վերջին մի քանի հարյուր տարիների անվերջանալի պատերազմներին ու հակամարտություններին, գտնվելով տարբեր ռազմաքաղաքական բլոկներում և տարբեր տարածաշրջաններում հակասական շահեր ունենալով, այլ երկրների ճնշումները 21-րդ դարում նրանց ավելի են մոտեցրել։

Այս մերձեցման հիմնական ցուցիչները հետևյալ փաստերն են.

1. Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանի 2016 թվականի նոյեմբերի 20-ի հավակնոտ հայտարարությունը, որ ինքը Եվրամիության փոխարեն պետք է միանա Ռուսաստանի և Չինաստանի գլխավորած Շանհայի համագործակցության կազմակերպությանը: (...) Թուրքիայի նպատակը Ռուսաստանի հետ փոխադարձ առևտրի ծավալը հասցնել տարեկան 100 միլիարդ դոլարի։

2. Չնայած սպառնալիքներին, որ ԱՄՆ-ը Թուրքիային կենթարկի պատժամիջոցների, որոնք Միացյալ Նահանգները մինչ այժմ կիրառել է միայն իր երդվյալ մրցակիցների նկատմամբ, ինչպիսիք են Իրանը, Ռուսաստանը և Հյուսիսային Կորեան, Թուրքիայի կողմից Ռուսաստանի հետ S-400 մասով համաձայնագրի ստորագրումը 2019թ.: (...)

Ռուսաստանի, Իրանի և Թուրքիայի տարածաշրջանային փոխգործակցությունը Հարավային Կովկասում մեծապես պայմանավորված էր երկկողմ հարաբերությունների զարգացման դինամիկայով՝ դրանց վրա արտաքին գործոնների ազդեցությամբ։

Այս ամենը մեծացրեց նրանց հետաքրքրությունը տարածաշրջանում հակամարտությունների խաղաղ կարգավորման, տնտեսական կապերի զարգացման, այստեղ անդրսահմանային նախագծերի իրականացման նկատմամբ։ Բայց պետք էր հաշվի առնել արտաքին լուրջ ուժերի առկայությունը, որոնք պլաններ են մշակում Հարավային Կովկասում միջազգային իրավիճակն ապակայունացնելու, այդ թվում՝ Իրանի դեմ ագրեսիայի մասին։ Այս պայմաններում մեծացավ Ռուսաստանի, Իրանի և Թուրքիայի միջև տարածաշրջանային համագործակցության արդիականությունը: Հարավային Կովկասում ուժերի հավասարակշռության որոնման մեջ նրանցից որևէ մեկին բացառելու փորձերը կարող են զիջել հնարավոր կառուցողական լուծումներին՝ կապված անվտանգ, կայուն և խաղաղ զարգացման հետ: (...)

Իհարկե, ինչպես ցույց տվեց 2022 թվականի սեպտեմբերը, Հարավային Կովկասի երկրները հեռու են խաղաղության վիճակից։ Հակասություններ կան դերակատարների միջև, սակայն թե՛ տնտեսության, թե՛ էներգետիկայի, թե՛ ռազմական անվտանգության ոլորտում միջազգային ռեժիմը մասնակիցներին թույլ է տալիս ակտուալ հարցեր քննարկել բանակցությունների սեղանի շուրջ՝ կանխելով տոտալ պատերազմը։ Թեև Անկարա-Մոսկվա զույգում տիրում է ջերմություն, սակայն ներքին անվտանգության նկատառումներից ելնելով, Թուրքիան կարծես թե մեկուսացված է Սև ծովում ուժերի հավասարակշռությունը բաշխելու մրցավազքում: 

Այնուամենայնիվ, եթե նույնիսկ «աստղերը չեն համընկնի» այս հարցում, դա չի նվազեցնում երկրների տարածաշրջանում մասնակցության մակարդակը։ Հաշվի առնելով այս և այլ գործոնները, ոչ Թուրքիան, ոչ Ռուսաստանը չեն հրաժարվի իրենց տարածաշրջանային և ռազմավարական կարևոր շահերից, երկուսն էլ մեծ քայլեր են արել որոշակիորեն համապատասխանեցնելու այդ շահերը՝ չնայած Եվրոպայի և Արևմուտքի ուժեղ ճնշմանը։ Այս մոտեցումը Ադրբեջանին ամենաշատն է ձեռնտու: Ադրբեջանի արտաքին քաղաքականության մասնագետները պետք է ճիշտ գնահատեն այս կետերը և առավելագույնս օգտագործեն դրանք»։ 

Zham.am

Հետևեք մեզ Telegram-ում
Հետևեք մեզ YouTube-ում
Websiite by Sargssyan
Հետևեք մեզ Facebook-ում https://www.facebook.com/ZhamLratvakan