Ինչու էր Փաշինյանը հրահանգել Սամվել Վարդանյանի դեմ հանցագործություն իրականացնել Էրդողանն արդեն շփվում է հայ հասարակության հետ (տեսանյութ) Նորզելանդացին թուրքից տարբերվում է նրանով, որ ձեր տատի քրոջը չի բռնաբարել. Ռուբեն Մելքոնյան
19
Հայաստանում մամուլի ու խոսքի ազատությունը վտանգված են. EFJ Հանրության քաղաքական ու շրխկան «ապտակը» Նիկոլ Փաշինյանին ու նրա մարդատյաց իշխանությանը Հայաստանի իշխանություններից ակնկալում ենք հստակ արձագանք այս տեղեկատվության վերաբերյալ․ Զախարովա Ավինյանը փաստացի քաղաքապետի իր կերպարն օգտագործեց ընտրություններում իր շանսերը մեծացնելու համար․ Freedom House Սամվել Վարդանյանի դատական գրավի համար դրամահավաքի մեկնարկից հաշված րոպեներ անց արդեն հանգանակվել է 2,5 մլն դրամ Կառավարության դիմաց ակցիա է՝ ընդդեմ տարածքային հանձնումների Ի՞նչ է կատարվում Վրաստանում և ինչպես այն կարող է ազդել Հայաստանի վրա Նոր ռեկտոր, համաձայնագրեր, պետգույքի վաճառք․ Կառավարության նիստը «Տավուշը հանուն հայրենիքի» շարժումը դատապարտել է Փաշինյանի վարած քաղաքականությունը Տնային կալանք ու 7 մլն դրամ գրավ․ դատարանը որոշեց Սամվել Վարդանյանի խափանման միջոցը Պատերազմ Արցախում
Կայծակը հարվածել է Աբու Դաբի-Երևան չվերթի օդանավին, ճաքել է պատուհաններից մեկը Սամվելը եթե քաղբանտարկյալ չէ, ապա միանշանակ քաղհալածյալ է․ Կարեն Վրթանեսյան Ադրբեջանը քանդել է Շուշիի Կանաչ ժամը Հայաստանում մամուլի ու խոսքի ազատությունը վտանգված են. EFJ Դավիթ Տոնոյանը կշարունակի մնալ կալանքի տակ ՀՀ ոստիկանության համար նամազը դարձել է պարտադիր. թուրքերը բացահայտ են խաղում (տեսանյութ) Ի՞նչ է կատարվել Ոսկեպարում և ինչ է իրականում նշանակում վերջին այցը. «Կարճ ասած» (տեսանյութ) Սամվելը քաղաքական հետապնդման զոհ է, նրա նկատմամբ տեղի է ունեցել քաղաքական բեսպրեդել. Գոռ Սարգսյան Հանրության քաղաքական ու շրխկան «ապտակը» Նիկոլ Փաշինյանին ու նրա մարդատյաց իշխանությանը Ալիևն ու Փաշինյանը վերջակետ դրեցին հակահայկական արարի 1-ին փուլին. ինչու ռուսական զորքը լքեց Արցախը Ղարաբաղի հայերը պետք է հնարավորություն ունենան վերադառնալ տուն. ՌԴ ԱԳՆ ներկայացուցիչ Որոշ քաղաքական և հասարակական գործիչներ խեղաթյուրել են Մայր Աթոռի հայտարարությունը. քահանա Արթենյան Ինչու էր Փաշինյանը հրահանգել Սամվել Վարդանյանի դեմ հանցագործություն իրականացնել Հայաստանի իշխանություններից ակնկալում ենք հստակ արձագանք այս տեղեկատվության վերաբերյալ․ Զախարովա Միջազգային զեկույց՝ Հայաստանում պաշտոնյաների կոռուպցիայի մասին Ավինյանը փաստացի քաղաքապետի իր կերպարն օգտագործեց ընտրություններում իր շանսերը մեծացնելու համար․ Freedom House Էրդողանն արդեն շփվում է հայ հասարակության հետ (տեսանյութ) Ո՞վ իրավունք ունի ասել, թե՝ ձեր «ժողովրդավարական» աչքի վերևը բռնատիրական հոնք է ծավալվել. «Փաստ» Նորզելանդացին թուրքից տարբերվում է նրանով, որ ձեր տատի քրոջը չի բռնաբարել. Ռուբեն Մելքոնյան Փաշինյանը հանձնեց Ղարաբաղը, դա անշրջելի է․ Սատանովսկի Ադրբեջանը նախատեսում է վերшցնել հայերի ներկայության հետքը ԼՂ-ում. խաղաղապահները կարող էին բողոքել դրա դեմ և կոնֆլիկտի պատճառ դառնալ. Զատուլինը՝ դուրսբերման մասին Սամվել Վարդանյանի դատական գրավի համար դրամահավաքի մեկնարկից հաշված րոպեներ անց արդեն հանգանակվել է 2,5 մլն դրամ Կառավարության դիմաց ակցիա է՝ ընդդեմ տարածքային հանձնումների Դրամահավաք Սամվել Վարդանյանի գրավը մուծելու համար Սամվել Վարդանյանը ճանաչվել է տուժող. Քննչական կոմիտե Ի՞նչ է կատարվում Վրաստանում և ինչպես այն կարող է ազդել Հայաստանի վրա Արցախում գտնվող ամբողջ մշակութային ժառանգությունը գտնվում է ոչնչացման և յուրացման վտանգի տակ Մեր մտածածն այն է, որ ասեք՝ վայ, ինչ լավ է, որ 50 մետր այն կողմ Ադրբեջանն է. Փաշինյան. Տեսանյութ ՀՀ քաղաքացու գրպանը ռեզինից չէ․ Վահե Գրիգորյան Նոր ռեկտոր, համաձայնագրեր, պետգույքի վաճառք․ Կառավարության նիստը

Թուրք-ռուսական հարաբերությունները Կովկասում Ղարաբաղյան երկրորդ պատերազմից հետո. Վերլուծական

Այս հոդվածը հրապարակել է Ստամբուլի համալսարանից թուրք-ադրբեջանական փորձագետ Թեյմուր Գասըմլին։ Ձեզ ենք ներկայացնում փորձագետի հոդվածի թարգմանությունը կրճատ տարբերակով:

«Առաջին հերթին մենք պետք է ելնենք նրանից, որ զինված հակամարտության արդյունքները ցնցեցին պարտվողներերին՝ խորը վերք պատճառելով նրանց, բայց լիովին չբավարարեցին հաղթողներին։ Եթե ​​տեսանելի ապագայում հայկական ռևանշիզմի համար հնարավորություններ չլինեն, ապա Ադրբեջանը կձգտի Ղարաբաղի ողջ տարածքի նկատմամբ վերահսկողության ամբողջական և վերջնական «վերականգնմանը»:

Ռուսաստանը նույնպես հայտնվեց ծանր վիճակում: Որոշ միջազգային վերլուծաբաններ շտապեցին հրադադարի և Ղարաբաղում ռուսական խաղաղապահ ուժերի տեղակայման մասին համաձայնագիրը համարել Մոսկվայի հաղթանակ, որի զորքերը այժմ տեղակայվելու են հարավկովկասյան բոլոր երեք պետությունների միջազգայնորեն ճանաչված տարածքներում՝ Հայաստան (բազա Գյումրիում), Ադրբեջան (խաղաղապահներ Ղարաբաղում) և Վրաստանում (զորախումբ, որը տեղակայված է միայն Ռուսաստանի Դաշնության և Աբխազիայի և Հարավային Օսիայի մի շարք այլ պետությունների կողմից ճանաչված սահմաններում): Հարավային Կովկասում, Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև 2020 թվականին ռազմական գործողությունների ավարտից հետո, նշվում է, որ տարածաշրջանի երկրներում բարդ ներքաղաքական գործընթացներն ուղեկցվում են լրացուցիչ ազդեցության համար պայքարի սրմամբ։ (....)

2008 թվականի պատերազմից հետո Ռուսաստանի Դաշնության կողմից Հարավային Օսիայի և Աբխազիայի ինքնիշխանության ճանաչումը լրջորեն ազդեց տարածաշրջանի քաղաքական իրավիճակի վրա։ Ղարաբաղի շուրջ երկարաժամկետ հակամարտությունը սրում է նաև անվտանգության խնդիրը, քանի որ այն շոշափում է ոչ միայն Հայաստանի և Ադրբեջանի, այլև Ռուսաստանի Դաշնության, Թուրքիայի, Իրանի և ԱՄՆ-ի շահերը։

Թուրք-ռուսական հարաբերությունները Կովկասում ղարաբաղյան երկրորդ պատերազմից հետո.

Այս առումով անհրաժեշտ է դիտարկել Ռուսաստանի և Թուրքիայի փոխգործակցության առանձնահատկությունները, որը ներկայացնում է ՆԱՏՕ-ի դիրքորոշումը հատուկ գործողության հարցում և հանդիսանում է Ադրբեջանի հուսալի դաշնակիցը Ղարաբաղում։ Չնայած իրարանցմանը, երկու տարածաշրջանային տերությունների հարաբերությունները Խորհրդային Միության փլուզումից հետո հետևողականորեն զարգանում են: Ռուսաստանը և Թուրքիան հակված են կիսել տնտեսական համագործակցության և ռազմական շահերի հարցերը։ (...)

Պետություններից յուրաքանչյուրը պետք է հաշվի առնի իր շահերը տարածաշրջանում, բայց միևնույն ժամանակ, ուժերի հավասարակշռության պահպանումը հնարավորություն կտա արտաքին քաղաքականությունից ավելի մեծ արտադրողականության հասնել:  (...)

Բարձր շահագրգռվածություն դրսևորելով Հարավային Կովկասում «կայունության, վստահության և համագործակցության զարգացման» նկատմամբ՝ Անկարան առաջարկել է ստեղծել «Կովկասյան կայունության և համագործակցության պակտ» (CSCP) («Кавказский пакт о стабильности и сотрудничестве» (CSCP)՝ Ռուսաստանի, Թուրքիայի և Հարավային Կովկասի պետությունների մասնակցությամբ, և դրա շրջանակներում քննարկել տարածաշրջանի մասնատման, ինչպես նաև դեպի Թուրքիա էներգակիրների տարանցման անվտանգության ապահովման հարթակի խնդիրնետը: 

Այս նախաձեռնությունը Մոսկվայում ընդունվեց առանց խանդավառության, քանի որ այն իր առջեւ խնդիր էր դրել պաշտպանել թուրքական «արտոնյալ շահերը» Հարավային Կովկասում։ (...) Ստեղծվում է իրավիճակ, երբ փոխգործակցության մի ոլորտում երկրները համագործակցություն են զարգացնում հիմնականում տնտեսական հարցերի շուրջ, իսկ մյուսում՝ բանակցային սեղանի շուրջ լուծում են ռազմական հարցեր՝ քննարկելով զինված  բախումները դադարեցնելու պայմանները։ (...)

Եկեք ավելի սերտ նայենք ռուս-թուրքական հարաբերությունների բնույթին և թե ինչպես են դրանք ազդում երկրների միջև փոխկախվածությունից միջազգային հարաբերությունների համատեքստում:

Այսպիսով, Ռուսաստանի և Թուրքիայի միջև տարաձայնությունները որոշ տարածաշրջաններում ռազմական գործողությունների հետ կապված հարցերում կարելի է համարել փոխկախվածություն, քանի որ մի կողմի ռազմավարությունը որոշվում է նրա զգայունությամբ և խոցելիությամբ՝ մյուսի հակառազմավարության նկատմամբ։

Ռուս-թուրքական հարաբերությունները դարձան համակարգային, երբ երկու կողմերը համաձայնեցին 2010թ.-ին ստեղծել Բարձր մակարդակի համագործակցության խորհուրդ: Սա թույլ է տվել Ռուսաստանին և Թուրքիային ագրեսիվ քայլեր չձեռնարկել այն տարածաշրջաններում, որտեղ անվտանգության հարցում նրանց դիրքորոշումների միջև կա տարաձայնություն։ (...)

Ղարաբաղը ռուս-թուրքական հարաբերությունների աշխարհաքաղաքական տուրբուլենտության գոտիներից մեկն է։

Չնայած քաղաքական հարցերում Արեւմուտքի հետ տարաձայնություններին, Թուրքիան այս տարածաշրջանում ցույց է տալիս իր ազգային շահերը՝ խորացնելով հարաբերությունները Ադրբեջանի հետ՝ միաժամանակ պահպանելով իր անդամակցությունը ՆԱՏՕ-ին։

Անկարայի ռազմական օգնությունը Բաքվին կարող է անհանգստացնել Մոսկվային՝ նպաստելով Թուրքիային Հարավային Կովկասում տարածաշրջանային հակառակորդի ընկալմանը։ Ի պատասխան այս հանգամանքի՝ Ռուսաստանը երկու ռազմաբազա է տեղակայել Հայաստանի տարածքում։

Փորձագետները համոզված են, որ այս դիմակայությունում Ադրբեջանի հաղթանակը աշխարհաքաղաքական պարտություն է ոչ միայն Հայաստանի, այլեւ Ռուսաստանի համար։ Սակայն Թուրքիայի և Ադրբեջանի միջև աշխարհաքաղաքական և տնտեսական կապերի ամրապնդումը չի նշանակում Մոսկվայի լիակատար պարտություն Անկարայի հետ մրցակցության մեջ:

Ռուսաստանից Թուրքիայի կախվածության մակարդակի նվազումը կարող է հանգեցնել փոխգործակցության այլընտրանքային սուբյեկտների թվի ավելացմանը։ Հարավային Կովկասում ենթակառուցվածքների զարգացումը, շրջանցելով Ռուսաստանի տարածքը (գազատարներ, երկաթուղիներ և այլն) նվազեցնում է տարածաշրջանի երկրների կախվածության մակարդակը Մոսկվայից։ Միջազգային ռեժիմի շրջանակներում Թուրքիայի ձեռնարկած միջոցները՝ նվազեցնելու ռուսական ածխաջրածիններից կախվածությունը, ենթակառուցվածքները և մի շարք ռազմական բախումներ երկու պետությունների միջև, չհանգեցրին համատեղ նախագծերի վերացման և երկկողմ հարաբերությունների ընդհանուր վատթարացման։ Մոսկվան և Անկարան պայմաններ են ստեղծել իրենց համար կարևոր տնտեսական և ազգային անվտանգության հարցերի քննարկման համար, որոնք մասնակցում են տարածաշրջանային և միջազգային կազմակերպություններին։ Գործող համակարգն արդյունավետ է քաղաքական և տնտեսական կապը պահպանելու և մասնակիցների միջև տարաձայնությունները նվազագույնի հասցնելու համար։ Որպես կանոն, կովկասյան պետությունները բավական լավ չեն հասկանում Թուրքիայի դիրքորոշումներն ու արտաքին քաղաքականությունը

Վրաստանը, Հայաստանը և Ադրբեջանը շատ ավելի անհանգստացած են իրենց ներքին քաղաքականությամբ, միմյանց հետ երկկողմ հարաբերություններով, ինչպես նաև Ռուսաստանի հետ հարաբերություններով, քան Թուրքիայի հետ հարաբերություններով: (...)

Ռուս-թուրքական մոնիտորինգի կենտրոնը խորհրդանշում է, որ երկրների միջև փոխկախվածությունը մի ոլորտում տարածվում է մյուսների վրա: Ադրբեջանի պահանջները Հայաստանին՝ կապված Զանգեզուրի նախագծի իրականացման հետ, լայնամասշտաբ պատերազմ չհրահրեցին Հարավային Կովկասում՝ հակամարտության շահագրգիռ կողմերի դիվանագիտական ​​ոլորտում փոխկախվածության պատճառով։ Չնայած Թուրքիայի և Ռուսաստանի միջև վերջին մի քանի հարյուր տարիների անվերջանալի պատերազմներին ու հակամարտություններին, գտնվելով տարբեր ռազմաքաղաքական բլոկներում և տարբեր տարածաշրջաններում հակասական շահեր ունենալով, այլ երկրների ճնշումները 21-րդ դարում նրանց ավելի են մոտեցրել։

Այս մերձեցման հիմնական ցուցիչները հետևյալ փաստերն են.

1. Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանի 2016 թվականի նոյեմբերի 20-ի հավակնոտ հայտարարությունը, որ ինքը Եվրամիության փոխարեն պետք է միանա Ռուսաստանի և Չինաստանի գլխավորած Շանհայի համագործակցության կազմակերպությանը: (...) Թուրքիայի նպատակը Ռուսաստանի հետ փոխադարձ առևտրի ծավալը հասցնել տարեկան 100 միլիարդ դոլարի։

2. Չնայած սպառնալիքներին, որ ԱՄՆ-ը Թուրքիային կենթարկի պատժամիջոցների, որոնք Միացյալ Նահանգները մինչ այժմ կիրառել է միայն իր երդվյալ մրցակիցների նկատմամբ, ինչպիսիք են Իրանը, Ռուսաստանը և Հյուսիսային Կորեան, Թուրքիայի կողմից Ռուսաստանի հետ S-400 մասով համաձայնագրի ստորագրումը 2019թ.: (...)

Ռուսաստանի, Իրանի և Թուրքիայի տարածաշրջանային փոխգործակցությունը Հարավային Կովկասում մեծապես պայմանավորված էր երկկողմ հարաբերությունների զարգացման դինամիկայով՝ դրանց վրա արտաքին գործոնների ազդեցությամբ։

Այս ամենը մեծացրեց նրանց հետաքրքրությունը տարածաշրջանում հակամարտությունների խաղաղ կարգավորման, տնտեսական կապերի զարգացման, այստեղ անդրսահմանային նախագծերի իրականացման նկատմամբ։ Բայց պետք էր հաշվի առնել արտաքին լուրջ ուժերի առկայությունը, որոնք պլաններ են մշակում Հարավային Կովկասում միջազգային իրավիճակն ապակայունացնելու, այդ թվում՝ Իրանի դեմ ագրեսիայի մասին։ Այս պայմաններում մեծացավ Ռուսաստանի, Իրանի և Թուրքիայի միջև տարածաշրջանային համագործակցության արդիականությունը: Հարավային Կովկասում ուժերի հավասարակշռության որոնման մեջ նրանցից որևէ մեկին բացառելու փորձերը կարող են զիջել հնարավոր կառուցողական լուծումներին՝ կապված անվտանգ, կայուն և խաղաղ զարգացման հետ: (...)

Իհարկե, ինչպես ցույց տվեց 2022 թվականի սեպտեմբերը, Հարավային Կովկասի երկրները հեռու են խաղաղության վիճակից։ Հակասություններ կան դերակատարների միջև, սակայն թե՛ տնտեսության, թե՛ էներգետիկայի, թե՛ ռազմական անվտանգության ոլորտում միջազգային ռեժիմը մասնակիցներին թույլ է տալիս ակտուալ հարցեր քննարկել բանակցությունների սեղանի շուրջ՝ կանխելով տոտալ պատերազմը։ Թեև Անկարա-Մոսկվա զույգում տիրում է ջերմություն, սակայն ներքին անվտանգության նկատառումներից ելնելով, Թուրքիան կարծես թե մեկուսացված է Սև ծովում ուժերի հավասարակշռությունը բաշխելու մրցավազքում: 

Այնուամենայնիվ, եթե նույնիսկ «աստղերը չեն համընկնի» այս հարցում, դա չի նվազեցնում երկրների տարածաշրջանում մասնակցության մակարդակը։ Հաշվի առնելով այս և այլ գործոնները, ոչ Թուրքիան, ոչ Ռուսաստանը չեն հրաժարվի իրենց տարածաշրջանային և ռազմավարական կարևոր շահերից, երկուսն էլ մեծ քայլեր են արել որոշակիորեն համապատասխանեցնելու այդ շահերը՝ չնայած Եվրոպայի և Արևմուտքի ուժեղ ճնշմանը։ Այս մոտեցումը Ադրբեջանին ամենաշատն է ձեռնտու: Ադրբեջանի արտաքին քաղաքականության մասնագետները պետք է ճիշտ գնահատեն այս կետերը և առավելագույնս օգտագործեն դրանք»։ 

Zham.am

Հետևեք մեզ Telegram-ում
Հետևեք մեզ YouTube-ում
Websiite by Sargssyan
Հետևեք մեզ Facebook-ում https://www.facebook.com/ZhamLratvakan